• سه شنبه ٧ آذر ١٤٠٢-١٣:١٣
  • دسته بندی : اخبار
  • شماره خبر : ٢٨٠١٢
در بررسی اساسنامه سازمان تاکسیرانی:9-196

اهداف تأیید شد/ حدود اختیارات به جلسه بعد موکول شد

همزمان با یکصد و نود و ششمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. اهداف اساسنامه تأیید شد و بررسی حدود اختیارات، به جلسه آتی موکول شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران، در جریان بررسی اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در صحن یکصد و نود و ششم، اعضای شورای شهر تهران، بند مربوط به اهداف این سازمان را مورد بررسی قرار داده و در نهایت، به آن رأی موافق دادند.
ناصر امانی عضو شورای شهر تهران در تشریح اهداف این سازمان گفت: مدیریت، نظارت و ساماندهی شرکت ها، مؤسسات تاکسیرانی و حمل و نقل سبک درون شهری در چهارچوب وظایف و مأموریت های قانونی شهرداری تهران به عنوان هدف این سازمان در اساسنامه ذکر شده است.
سید جعغر تشکری هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران، با بیان اینکه شهر تهران چیزی حدود ۷۸ هزار تاکسی دارد؛ اظهار کرد: اگر قرار باشد این سازمان با تک تک تاکسیرانان ارتباط مستقیمی برقرار کند و ساختاری وجود نداشته باشد؛ عملاً عملکرد آن از حیز انتفاع ساقط خواهد شد.
وی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما این است که ابزاری برای نظارت برای این تعداد تاکسی نداریم و این ابزارها برای شرکت ها و مؤسسات پیش بینی شده اند. بنابراین گفته ایم که نظارت بر تاکسیرانان توسط شرکت‌های تاکسیرانی انجام شود تا انضباط به وجود بیاید.
وی همچنین تصریح کرد: این تصمیم رافع سایر مسئولیت‌ها نیست و در ماده چهارم وظایف و اختیارات به طور کامل به این موضوع پرداخته شده که صدور، تمدید، نظارت و ابطال مجوز شرکت‌ها توسط سازمان تاکسیرانی انجام می شود.
تشکری هاشمی با بیان اینکه سازمان تاکسیرانی به تنهایی نمی‌تواند با تک‌ تک تاکسیرانان ارتباط داشته باشد؛ گفت: این ارتباط در ادوار مختلف هیچ سامانی نداشته و دارای نوسانات مختلفی بوده و برای ساماندهی شرایط، در اساسنامه پیش بینی شده که نظارت و مدیریت و ساماندهی از طریق شرکت ها باشد تا سازمان مجدداً تشکیلات و سازوکارهایی برای مدیریت این تعداد تاکسی در شهر ایجاد نکند از این رو باید در اساسنامه مسیر را مشخص کنیم؛ چراکه اگر غیر از این باشد هرکسی با هر سلیقه ای جداگانه تصمیم خواهد گرفت.
مهدی اقراریان، عضو شورای شهر نیز در توضیحی با بیان اینکه با بررسی این اساسنامه واژه حمل و نقل سبک کلمه ای دارای ابهام است؛ گفت: امروز ما به صورت درست یا غلط شاهد جابجایی مسافر یا بار توسط موتور سیکلت ها هستیم و الان در فضای مجازی شرکت های خدماتی در این خصوص فعال هستتند که این منجر به وقوع پدیده های جدیدی خواهد شد.
وی در پیشنهادی اعلام کرد که موضوع حمل و نقل سبک درون شهری در تعاریف به طور شفاف تعیین شود تا ما شاهد بروز چالش در آینده نباشیم.
مهدی وحدت‌کار، مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با بیان اینکه برای اصالت سازمان، پیشنهاد ما این است که شبکه باقی بماند؛ اظهار کرد: باید مدیریت ناوگان سازمان تاکسیرانی از طریق شرکت ها و مؤسسات باشد. اینکه یک سازمان تاکسیرانی و ۷۸ هزار دستگاه تاکسی داریم و مدیرعامل سازمان نمی توانسته این تعداد تاکسی را مدیریت کند، به این دلیل بود که ساختارها فراهم نبود.
وی افزود: یک پلتفرم و مدیریت در دیگر کشورها، صدها هزار تاکسی را مدیریت می کنند. اگر ما هوش مصنوعی و تکنولوژی های مختلف را نداشتیم، توان مدیریت این تعداد تاکسی وجود نداشت، اما امروز ظرفیت‌ها در کشور موجود است؛ کما اینکه شرکت های مسافربری اینترنتی ده‌ها هزار تاکسی را مدیریت می‌کنند.
مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در توضیحی با اشاره به اینکه ماده اهداف در اساسنامه ها باید کلی و همه شمول باشد؛ گفت: جزییات باید در شرح وظایف و اختیارات تبیین و تدوین شود از این رو پیشنهاد می شود تا کلیات آن با واژه " مدیریت، نظارت و ساماندهی شبکه تاکسیرانی، شرکت ها، موسسات و حمل و نقل سبک درون شهری" ذیل چهارچوب وظایف قانونی شهرداری تهران اصلاح شود.
گفتنی است، ادامه بررسی موارد دیگر اساسنامه سازمان مدیریت و نظارت بر سازمان تاکسیرانی شهر تهران به جلسه آینده شورا موکول شد.

 

 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: